Tagged: Kavram

Kur’an’da Tefekkür

Kur’ânî hemen her kavram gibi “Tefekkür”ün de içi boşaltılmış; bu kavram da tahrif edilmiştir. “Kur’ân aklı kullanmayı emreder” şeklindeki bulanık her cümleden sonra tefekküre atıfta bulunulur. Hemen söyleyelim, Kur’ân aklı kullanmayı emretmez, atıfta bulunulan...

KUR’AN’DA ÜMMÎ KAVRAMI

Muhammed aleyhisselamın hem Mekkeli olması hem de nebî olmadan önce ilahi kitap bilgisine sahip olmaması, onu her iki açıdan da ümmî yapmaktadır. Onun ümmîliği Yahudi ve Hristiyanların ona inanmaları açısından çok önemlidir. Arapçada anneye...

KUR’AN’IN ÖĞRETTİĞİ TEDEBBÜR KAVRAMI

Kur’an’ın yorumlanmasının şart olduğu, ayetlerin söylediklerinin yanı sıra bir de söylemek istediklerinin bulunduğu, Allah’ın “maksadının” tespit edilmesinin gerekli olduğu gibi iddialar Kur’an’dan bağımsız olarak yapılan tedebbür tanımına dayandırılmaktadır. Günümüzde Kur’an üzerinde çalışma yapılan en...

Allah Dağları Neden Yarattı?

Kur’ân-ı Kerîm’de geçen أن تميدَ “EN TEMÎD” ibaresinin anlamı nedir? Yeryüzü hareket eder mi? Kur’ân-ı Kerîm’de uç defa geçen en temîde “أن تميدَ” ifadesi hangi anlama gelir? Dağlar depremi engeller mi? Din adamlarından bazıları,...

RUH, ALLAH’TAN GELEN BİLGİ VE BİLGİYİ DEĞERLENDİRME YETENEĞİ

Kur’an’da ruh kelimesi, iki anlamda kullanılır. Birincisi Allah’tan gelen bilgi, ikincisi de insanlar ile cinlere yüklenen ve onların, ulaşabildikleri bilgileri değerlendirmelerini ve imtihan edilebilir hale gelmelerini sağlayan yetenektir. Allah, kendi bilgisinden meleklere, nebîlere, canlı-cansız...

Zamanın Ruhu

Zamanın Ruhu ne demektir? İnsan denilen varlığa ruh üflendikten sonra görebilen, gördükleri ve duydukları ile yargıda bulunabilen, olgu olaylar arasında bağ kurabilen, düşünen ve değer üretebilen bir varlık oldu. Değer üretebilme yetisi insanoğlunu birçok...

BOZGUNCULUK (FESAD) KAVRAMI ÜZERİNE

Fesad kavramının, istenmeyen kişileri bertaraf etme, muhalifleri etkisiz hale getirme konusunda araç olarak kullanılmasının eskiye dayanan bir geçmişi vardır. Dr. Suat Erdoğan’ın kaleme aldığı bu yazı, Kitap ve Hikmet dergisinde 5. Sayı 2. Yıl Nisan,...

SEM’ VE BASÎRETİN ÜÇ AŞAMASI

İstima – İsğa – Sem’ ile Nazar – Ruyet – Basar Kavramlarının Kur’ân’daki İncelikleri: Hişam Alabed’in kaleme aldığı bu yazı, Kitap ve Hikmet dergisinde 12. Sayı 3. Yıl Ocak, Şubat, Mart 2016 tarihinde yayımlanmıştır. Yazıyı görüntülemek...

BÂTIL KAVRAMININ FIKHÎ VE İKTİSADÎ AÇIDAN TAHLİLİ

İktisadi ve fînansal işlemlerin dini hükmü onların rızaya dayalı ticaret kapsamına girip girmediği ile ilgilidir. Finansal piyasalardaki mevcut faaliyetlerin büyük çoğunluğu, borç alış verişinden ibarettir; borç ise iktisadi anlamda ticaret olarak tanımlanmaz. Prof. Dr....

A’CEMÎ VE ARABÎ KUR’ÂN NE DEMEK?

“Kur’ânen arabiyyen” ifadesinin dil lisan olarak evrensellik içerdiği “Biz onu aklınızı kullanasınız diye Arabî Kur’an olarak indirdik.”(Yusuf 12/2, Zuhruf 43/3) mealindeki ayetlerden de anlaşılabilir. Demek ki Kur’ân sadece Arapların değil akleden herkesin anlayabileceği evrensel...

AYETLER BÜTÜNLÜĞÜNDE ŞEFAAT KAVRAMI

Kur’ân’ın şefaat kelimesine yüklediği manalar şu ayetlerden anlaşılabilir: Kim güzel bir işe aracılık/şefaat ederse, o işin sevabından ona bir pay vardır. Kim kötü bir şeye aracılık/şefaat yaparsa, o kötülükten de ona bir pay vardır....

KUR’AN’DA İNZÂL KAVRAMI

Allah’ın kitabındaki her farklılığın mutlaka bir anlamı olması Allah’ın yarattığı ayetlerden de çok iyi bildiğimiz bir durumdur. Bu sebeple birbirine çok benziyor diye greyfurt yiyen bir kişi portakal yemiş olmaz. Pirinç madeni ile altın...

KUR’ÂN’DA TENZÎL KAVRAMI

Kur’ân’da “indi” anlamına gelen (nezele) kökünden her ikisi de “indirme” anlamında iki ayrı kelime kullanılmaktadır. Bunlardan biri if’âl bâbında “inzâl” diğeri ise tef’il bâbında “tenzîl” kelimeleridir. Her ikisinin de Türkçemize aynı anlamda tercüme edilmesi...